Kerstshoppen in zomers Melbourne

SONY DSC

De laatste etappe op zondagmorgen van Beechworth naar Tullamarine waar Melbourne International Airport is. De tassen en koffers zijn aardig gesorteerd op wat echt niet meer open hoeft en wat we nog nodig hebben en het lijkt maar een klein hoopje meer in de auto. De campingstoelen, die we achteraf erg weinig gebruikt hebben (zonde!), zijn achtergelaten op het terras en in het huis hebben we wat kleine dingen bij elkaar gezet met een briefje erbij dat ze het naar eigen invulling mogen gebruiken of weggeven. Al snel krijgen we een SMS met een bedankje, het wordt zeer gewaardeerd en ze zijn vooral blij met de stoelen. Mooi!

We hebben de hele dag de tijd en kiezen niet voor de snelweg, maar voor een route via kleinere highways. Het begint bewolkt, maar de route is erg landelijk en we zijn blij dat we het nog even een mooi stuk platteland meepikken op de laatste dag. Tot onze grote verrassing rijden we ineens in een prachtig regenwoud, het Yarra Range National Park en zoals het hoort, gaat het prompt ook regenen. Ontelbaar veel varens op stam, zo gaaf, die hebben we echt nog nooit buiten Australië gezien en het is zo bijzonder, zo´n woud van varens tussen hele hoge gumtrees. Genieten! Via de mooie Yarra Valley rijden we richting Melbourne en in een klein dorpje maken we een plasstop en komen we terecht bij een General Store met café voor een lekkere snelle lunch.

We tanken af op bij een 7 Eleven in de buurt van het vliegveld en merken dat de diesel toch echt zo´n 20 cent goedkoper is dan toen we hier begonnen. Rond een uur of drie rijden we bij Europcar de parkeergarage in. Afscheid van de Gouden Koets, wat een heerlijke auto hebben we daar aan gehad. Het gaat vlot, rondje rond de auto, geen schade, ziet er netjes uit, neem je tijd voor het uitpakken en neem gerust de bagagekarretjes mee. Mooi! In het hotel, recht boven de autoverhuurders, krijgen we de aangeboden update voor 29 dollar per nacht waarvoor we ´stand-by´ stonden. Gratis internet (normaal 20 dollar per 24 uur), onbijt (normaal 35 dollar p.p. per dag) en een kamer naar keuze met uitzicht op stad of vliegveld. Ha, Albert kiest natuurlijk onmiddellijk voor vliegveld, die kan dagen kijken naar de vliegtuigen die landen en opstijgen.

De bagagekarren mogen mee op de kamer en daar gewoon blijven staan. Dat scheelt een hoop sjouwen voor Albert en dat is precies de reden dat we hier zitten. We hadden in eerste instantie een hotel geboekt in de stad zelf, maar het inleveren van de auto, koffers mee de stad in met een taxi en woensdag weer een keer met het hele spul sjouwen naar het vliegveld, dat zag hij niet zitten. En gelijk heeft hij, zijn lijf heeft al genoeg te verduren gehad en dit scheelt heel veel. We blijven zondagavond lekker in het hotel en eten in het restaurant hier beneden.

Maandagmorgen om 10 uur zitten we, na een heerlijk ontbijtbuffet, voor 30 dollar per persoon retour in de Skybus. Deze bus rijdt elke 10 minuten van het vliegveld naar het Southern Cross Station in de binnenstad en ook weer terug. En dat gewoon 24 uur per dag. Veel mensen stappen met bagage in de bus, want vanaf het station rijden er voor hen ook nog diverse gratis shuttles naar de hotels in de stad. Wij wandelen de stad in en drinken wat bij Hudsons Café. Iemand ooit warme chocomel van witte chocolade op? Nou, ik wel, hemels lekker!!

Het is nog erg bewolkt, maar niet echt koud en we besluiten maar een beetje te gaan shoppen en wandelen. We hebben een kaart van de stad en gaan op pad. Bij Bourke Street Mall is het een drukte van jewelste. Een rij van zeker 200 meter voor de meterslange etalages van Myers, zeg maar de Bijenkorf van Australië, waarin de kerstversie van de Drie Kleine Biggetjes (hier beertjes?) wordt afgespeeld voor de kinderen. Leuk! Wij slingeren wat door de mall heen en als ik langs Hollywood Nails kom, schuif ik naar binnen. Voor wie het niet weet: ik was een afschuwelijke nagelbijter, echt mijn leven lang, tot het bot en tot bloedens toe, zeg maar. Ergens in juni ging er een knop om en begon ik de stompjes te lakken en warempel, ik heb vanaf die dag geen stukje meer afgebeten en heb al maandenlang mooie lange nagels. Maar omdat er een donkere streep zat tussen het mooie witte randje en mijn nagelbed, het stuk nagelbed wat nog moet aangroeien, zagen ze er niet uit zonder nagellak. Ik heb wat uren zitten vijlen, lakken en mopperen als er weer eens een stuk beschadigd was. In Gelong, net na aankomst hier, besloot ik dat ik daar deze reis gewoon geen zin in had en liet ik er Schellac (gellak onder warmtelamp) op zetten om niet de hele reis met die nagels bezig te zijn. Inmiddels was dat flink uitgegroeid. Vorige week heb ik mijn nagels dan ook al schoongemaakt en het donkere randje is echt nog minimaal. Nog één keer een paar weken Schellac en ik denk dat het klaar is. Ze zijn echt heel mooi en sterk geworden. Van mijn teennagels heb ik alles af laten halen, zelfs ik zal nu toch aan de dichte schoenen moeten en mijn vingernagels zijn weer keurig klaar voor een paar weken.

Aansluitend naar de kapper, oef, dat was een rib uit mijn lijf, maar het is wel erg netjes geknipt door een erg leuke Schotse meneer die hier kapperstrainingen geeft en net zijn eigen salon is begonnen. Ondertussen wordt Albert bij de buren onderhanden genomen door een Aziatische mevrouw die hem een voetreflexmassage geeft met medicinale kruiden en vooral zijn nog steeds pijnlijke kuit masseert (en de rest van zijn onderbenen). Had hij eerder moeten doen, maar ja, je bedenkt het niet hè? Na een lunch in een food court (hamburgertje) zien we dat de lucht behoorlijk opgeklaard is. Melbourne is de stad waar je vier seizoenen in een dag kan hebben blijkbaar en het is ronduit zomers ineens. We zien de Hop On Hop Off-bus staan en willen toch graag foto´s maken en wat meer van de stad leren. We betalen 35 dollar per persoon en daar hebben we dus achteraf spijt van. De stad is rommelig, veel hoogbouw, weinig bezienswaardigheden en al zeker geen mooie fotospots. En koud, bovenop dat ding! Gelukkig hebben we wel onze regenjasjes gevuld met fleece meegenomen. Alle 6 passagiers plus baby die de bus bevolken lijken zich te vervelen, baby én papa slapen de halve rit. Het enige wat wij geweldig vinden, is dat de grote vrachtwagens, inclusief wagens met schapen, dwars door de stad rijden. Voor wie naar Melbourne gaat: neem de simpele bus van 5 dollar of het gratis trammetje wat rond de binnenstad rijdt, de rest vonden wij niet echt geweldig.

We stappen uit in een gezellig, levendig deel van de stad en besluiten de anderhalve kilometer naar de Skybus te gaan wandelen en onderweg een restaurantje te zoeken. Gek genoeg valt dat best tegen, alles lijkt na half zeven dicht te zijn. Tot ik ineens een trap een kelder in zie gaan, onderin een mooi aangeklede kerstboom en boven een bord met een goed menu. Er schieten wat mannen langs ons heen naar binnen en ik besluit een kijkje te gaan nemen. Ik kom in een leuk bruin café en roep Albert dat hij gerust kan komen. Goede zet zeg, we eten er heerlijk garlic cheese bread samen en dan neemt Albert een hele goede schnitzel en ik eet echt geweldige spare ribs. Fall of the bone, heerlijke marinade, helemaal mijn ding. En gezellig daar, helemaal goed. We komen niet toe aan een dessert, we ploffen gewoon, dus is het maar goed dat we nog een stuk moeten wandelen om het er weer af te lopen. Als we weer in de Skybus zitten, is het donker en zo rond half 10 ploffen we moe maar voldaan ons bedje in.

Vanmorgen trok het ons echt niet meer om nog een keer de stad in te gaan, dus nemen we een taxi naar het grootste shopping centre in de regio, Highpoint. Albert is supertevreden over zijn Skechers schoenen met memory foam en wil nog graag een paar erbij en ook ik heb nog wel wat dingen die ik graag wil hebben, waaronder een jurk (ha, nr. 13 of zo, sorry, ik hou van kleding) die ik op de site van My Size heb gezien. En met 400 winkels onder één dak, weten we van de site, dat we dat daar gaan vinden. En zo staan we op 15 kilometer van het vliegveld met grote ogen als we in een soort winkelwalhalla komen. We lopen op 40 meter van de taxi-standplaats zo bij Skechers binnen, waar niet alleen Albert, maar ook ik nog een paar schoenen vind en we laten de tas gewoon achter om hem later weer op te halen. En ja, ik vind dé jurk, ook nog een paar zomerse flodders (en nog éen)  én een leuk zwemshort-rokding, plus leuke broek in paarsblauwe kleur die ik zocht bij Autograph (alles met 40 procent uitverkoopkorting) en wat kerstrommeltjes. O happy days 🙂 We eten hete kip bij Nando´s, staat bijna in de fik daardoor en nog een ijsje en gaan dan de tas bij Skechers weer ophalen. Hop, in de taxi, de zoveelste onverstaanbare Indiër in dit geval en rond een uur of drie weer terug op de kamer. Helemaal afgebrand door al het geslenter, nemen we een siësta. Albert maakt al zijn data op zijn telefoonkaart op door Voetbal International, RTL Transportwereld én een aflevering van Ik Vertrek te kijken via zijn hotspot op de telefoon en ik val in slaap.

Zojuist hebben we lekker gegeten hier beneden en morgen wordt het een zeer rustig dagje. We hoeven pas om 7 uur ´s avonds de hotelkamer uit, mooi op tijd om nog een klein hapje te eten in hotelbar en dan rond 9 uur in te gaan checken bij Qatar Airways. Onze vlucht gaat pas om 23.50 uur, we landen dan na zo´n 13,5 uur vliegen rond 6.40 uur plaatselijke tijd in Doha en hebben dan 1,5 uur tijd voor onze overstap naar Madrid. Donderdagmiddag rond 13.30 uur komen we aan op Madrid Airport, maar voor ons lijf is het dan al 10 uur later, dus na middernacht. Wij gaan dus eerst nog een nachtje slapen in het Hilton, waar ons Droppie al zes weken logeert, voor we vrijdagmorgen terug rijden naar Macisvenda.

21 reacties op Kerstshoppen in zomers Melbourne

1. Pingback: Over kerstshoppen in Melbourne | DOWN UNDER 2014

2. Rianne zegt:

Een hele fijne reis terug.

3. ria van schaijk zegt:

Ik heb weer genoten van je verslag. Het lijkt omgevlogen, als ik dit lees en terugdenk aan jullie vertrek. Ik wens jullie nog fijne dagen en een hele goeie vlucht terug naar huis. Lieve groetjes

4. Marie zegt:

Geweldig … mooie verhalen & herinneringen … heb een voorspoedige reis terug ….!

5. vswest2009 zegt:

Gunst, dat is toch eigenlijk snel gegaan. Goede reis terug!

6. Astrid. zegt:

Heel vermoeiende dagen maar succesvol gewinkeld 🙂 En ik weet zeker als je thuis komt, dat je zegt : ” Eigenlijk had ik nog een paar schoenen en een jurkje moeten kopen…….”
    Ik heb een paar keer Kerst in de warmte gevierd en in tegenstelling tot velen, vind ik dat helemaal niet erg. Zeker niet als het weer zoals de laatste dagen is hier. Een stuk frisser en veel wind. Jammer dat de bus tegen viel. Wij doen het altijd en vinden het enig. Zelfs in Alicante, Valencia en Cartagena springen we op zo’n hop on bus. Heb genoten van jullie belevenissen en hoop nog meer te horen als jullie terug zijn. Ik zal je dagelijkse praatje erg missen. Goede terug reis en tot gauw!

7. Anneke zegt:

Vinden jullie het ook geen gekke ervaring, al die kerstversieringen in de zomer? Dat vond ik tenminste een paar jaar geleden in Nieuw-Zeeland wel. Voor mij hoort kerst toch echt bij de winter, maar ja daar weten ze niet beter 😉 Goede terugreis.

8. Gerda zegt:

Jaloers op al je jurken, kan hier niet slagen!! Hele goede lange reis terug gewenst!! weer lekker naar jullie paradijsje in Macisvienda. Tot gauw

9. Mia. zegt:

Nou helemaal weer bij gelezen en de fotos bekeken, leuk om mee te genieten van al het moois, geniet nog even van jullie dagen , en wat een mooie jurken Monique, zal je veel plezier van hebben…..en wat een vliegreis zeg , met al die uren in het vliegtuig, maarja jullie zitten wel heerlijk zo big class, maar dan nog is het een hele reis zeg……Goede reis , maar dat had ik jullie al gewenst…..home sweet home….ik hoor of zie wel weer wat verschijnen…..Lieve groetjes Mia.

10. Inge zegt:

Gezellig verslag weer! Leuk om je aankopen te kunnen bekijken. Fijn, dat jullie na zo’n beroerde start, toch zo’n heerlijke tijd hebben gehad. En zó veel gezien! Nogmaals dank dat wij als lezers alles mee mochten beleven en een goede thuisreis gewenst. (Hier vanmorgen volop moeten krabben! Auto van buiten en van binnen bevroren!) Hartelijke groeten, Inge

11. Bep littig zegt:

Inderdaad een geweldig verslag weer genoten en een hele fijne reis terug dikke knuffel Bep

12. Ans zegt:

zit t er alweer op joh, ? Dat wordt in Spanje een uitbreiding van de kasten wellicht?? Grapje goede vlucht terug

13. A3ana zegt:

Jullie zitten al in het vliegtuig, terug richting huis. De diesel is overal goedkoper, komt dat de prijs van de olie zakt. Heeft de massage geholpen bij Albert met zijn kuit? Dan kan hij in Spanje naar Cris van de sportschool, of Emmy! Zie die heerlijke stoelen van jullie al voor me in het vliegtuig. Hoop dat je wat kan slapen en tot gauw weer. Denk zondag bij de laatste pattaten van dit jaar. Dikke knuf.

14. A3ana zegt:

Nee, even zitten rekenen, voor ons nog slapen voor jullie de lucht in gaan! Nog niet in het vliegtuig nu.

15. helma zegt:

Een heel goede reis!!!
    Bedankt voor jullie leuke weblogs en foto,s.

16. Manon zegt:

Een hele fijne terugreis naar huis!!

17. Henke zegt:

Wat heb ik de afgelopen tijd heerlijk genoten van jullie blogs, die ga ik echt missen. Ik vind het erg kunstig dat jullie allebei zo boeiend een verhaal op papier kunnen zetten, zodat ik het idee heb dat ik het ook beleef.

En Albertjes Kritiek, nu hebt eindelijk die springknijne weer rust, kunne ze weer mooi rond gaan hupse i.p.v. voor pampeloeris liggen voor de camera en lang de weg ;p

18. Dimphy zegt:

Monique en Albert bedankt voor alle leuke en gezellige verslagen van jullie vakantie in Australie. Ik heb er erg van genoten, Verder nog een hele goede vlucht voor jullie !!

19. Fred Tromp zegt:

Thank you, Monique and Albert for giving us the vicarious pleasure of yor travel through your blog. It must have taken quite an effort and discipline to fit the writing into your busy travel days. 🚙 I’m glad you got to see so many great places in this wonderful country!! Wishing you safe and comfortable travels home ✈️

Jullie reacties zijn zeer welkom!